"A fényképen mindig két ember van. A fényképész és a néző."
Ansel Adams
Színhőmérséklet, fehéregyensúly
A fényképezőgép a tárgyakról, felületekről visszaverődő fényt összegyűjtve és azt leképezve hozza létre a fotót. Az, hogy milyen fény verődik vissza a felületekről attól függ, hogy arra milyen fény esik, valamint, milyen az adott felület fényelnyelő, visszaverő képessége.
Hogy milyen fény esik a felületre az az adott fényforrástól függ. A természetes fények, vagyis a nap fénye sem állandó. Más-más jellegű, ha felhőtlen az ég, vagy ha borús. Más és más az egyes napszakokban és évszakokban. Ugyanez igaz a műfényekre is. A különféle lámpák, világítótestek számtalan fajta fényt bocsájtanak ki.
A színhelyes fotózás azt jelenti, hogy az elkészül fotónkon a színek megegyeznek a látottakkal. Tehát a fehér szín az a fotón is fehér lesz. Ezért nevezik fehéregyensúlynak is. Amíg az emberi agy a különféle fényviszonyokat képes kompenzálni, addig a fényképezőgép nem. Ezért lesz az, hogy a fotónkon a fehér szín már nem fehér, hanem sárgás vagy kékes lesz adott esetben.
A helyes fehéregyensúlynál a színek mege-gyeznek a látottakkal. A fehér, fehér a képen is.
A kékesebb szín felé való eltolódás hidegséget, ridegebb fotót eredményez.
A sárgásabb színek melegséget, barátságosabb hangulatot árasztanak.
A digitális fényképezőgépekben van automatikus fehéregyensúly, mely sok esetben képes a színeltolódást korrigálni és színhelyes képet eredményezni. Azonban ez az automatikus beállítás sem működik minden esetben helyesen. Szerencsére lehetőségünk van manuálisan beállítani a fehéregyensúlyt akár a fényképezés előtt, vagy a fotó utólagos feldolgozása során.
Az automata beállítás mellett vannak előre programozott beállítások is a fényképezőgépekben és telefonokban, amelyek hasonló szituációkra vannak beállítva. Így a módok változtatásával beállíthatjuk a fényviszonyoknak megfelelő fehéregyensúlyt, ha például borús időben, bel-térben, tengerparton stb. szeretnénk fotót készíteni. Keressük a Fehéregyensúly vagy White balance opciót a menüben, vagy ha ennek dedikált gombja van, akkor azzal gyorsan és kényelmesen módosíthatjuk, beállíthatjuk a kívánt értéket.
Ha sem az automatikus beállítás, sem pedig az előre programozott beállítások nem a kívánt eredmény hozzák, akkor lehetőségünk van itt is manuális beállítást használni. Természetesen a fényképezőgépünk engedte lehetőségeken belül.
Természetesen nincs kőbe vésve, hogy az elkészült fotónak ugyanolyannak kell lennie, mint a látott képnek. Szubjektív megítélésünk, hogy mennyire szeretnék attól eltérő színeket kapni. A fehéregyensúllyal játszhatunk. Ha a fehér fény kicsit sárgásabb felé tolódik el, akkor melegebb hangulatú képet kapunk, ellenkező esetben, ha a fehér inkább kékes színbe hajlik, akkor hidegebb, ridegebb hangulatú képet. Itt sem szabad túlzásokba esni, hiszen a nagyon eltolódott színek kevésbé esztétikusak, egy ponton túl már olyan hatást keltenek, hogy a fotós nem volt tisztában a fehéregyensúly jelentőségével, használatával.
tippek
Az eltúlzott színhőmérséklet állítás akár a túl hideg, akár a túl meleg színek felé nem túl esztétikus. Ekkor a színek sokaságából veszítünk. Ez a túlzás, csak nagyon kevés esetben működik. Ha lehet kerüljük. Próbáljunk meg színhelyesen fotózni, és utómunkával ha szükséges igazítani a színeken. Egy minimális mozgást megtehetünk, hogy azzal emeljük képünk hangulatát.
Ha utólag szeretnénk a színhőmérsékletet megváltoztatni, akkor nagy segítség, ha nyers formátumban fényképeztünk. Ez engedi a legtöbb módosítást számunkra.