top of page

A háttér

Kezdő fotósként hajlamosak vagyunk megfeledkezni egy fontos dologról, a fotótéma hátteréről. A témára koncentrálunk, a virágra vagy házi kedvencünkre, vagy éppen gyermekünkre, aki önfeledten játszik és mi igyekszünk elkapni a pillanatot, teljesen megfeledkezve háttérről. Hogy miért is fontos ez? Nos, elmondható, hogy minél egyszerűbb, homogénebb a háttér, annál inkább a témára koncentrál a néző. Valamint minél több dolog van a háttérben, minél kuszább, annál inkább elvonja a tekintet, és annál kevésbé esztétikus a fotó. Persze a téma is meghatározza, hogy mennyire kell a hátteret érzékeltetni. Egy kirándulás során készült fotón, vagy egy olyan képen, ahol látnunk kell azt, hogy milyen környezetben zajlott az adott tevékenység az szükséges, hogy jól felismerhető legyen a háttér, a város, a tengerpart stb.

Szeretnénk lefotózni egy szép virágunkat az udvaron, vagy a gyereket, ahogy a fűben játszik, hogy megmutassuk az ismerősöknek, de a háttérre nem figyelünk és fel sem tűnik, hogy bizony ott díszeleg egy rikító színű szemetes, a lomos udvar, a gazos kert.

A hátterünket vagy megtudjuk változtatni vagy sem. Nyilvánvaló, hogy egy épületet nem tudunk arrébb tolni, a falat nem tudjuk átfesteni, a fákat nem tudjuk kivágni. De mit tehetünk? Ilyen esetekben, amikor adott a háttér, sokszor segít, ha mi magunk mozdulunk arrébb a fényképezőnkkel, ha más szöget keresünk. Ha a téma engedi, várjunk és mozduljunk odébb, komponáljunk újra. Sokszor egy pár lépés elég, ahhoz, hogy a képen a háttérben lévő zavaró elem lekerüljön kompozíciónkról.

hatter (1)

A háttér túl zsúfolt, a néző nem tudja eldönteni, hogy mit is kell rajta nézni, mit szeretnénk megmutatni. Túl sok zavaró elem van, amik nagy része ráadásul csonkolva van. Egyes képi elemek nem felismerhetőek.

hatter (3)

Egy sokkal természetesebb háttért választva máris vonzóbb lesz fotónk. Bár a témánk eléggé beleolvad a háttérbe az azonos színek miatt. Valamint témánk a képnek csak egy kis részét tölti ki, így nem érvényesül kellően, mellette sok hely van, ami nem hasznos számunkra.

hatter (2)

A témát odébb helyezve, vagy egy másik szöget keresve kevésbé zavaró a hátterünk, de még mindig nem az igazi. Még mindig túl sok elem szerepel a képen. Ráadásul a háttérben lévő épület és az aszfalt nem túl természetes és esztétikus növényünknek.

hatter (4)

A témához közelebb lépve, vagy ráközelítve máris sokkal jobban érvényesül növényünk a képen, felesleges és zavaró dolgok nélkül. A háttér kellően elmosott és tónusában sötétebb, mint a témánk, ami így sokkal jobban kiugrik a képből és magára vonja a tekintetünket.

Minél nagyobb a távolság a fotótéma és a háttér között, annál jobban elmosódott lesz a háttér, ami a legtöbb esetben a kép előnyére válik. A téma kiugrik a képről, jobban magára vonja a szemlélő tekintetét. Tehát, ha van rá módunk távolítsuk el a hátteret, vagy a témát helyezzük messzebb a háttértől.

Ugyanúgy mosottabb hátteret érhetünk el, ha nagyobb gyújtótávolságot (vagy zoomot) használunk, valamint ha technikánk engedi nagyobb rekesszel is jobban elmoshatjuk a hátteret.

Egy homogénebb háttér kevésbé lesz zavaró a fotón, mint egy nagyon kusza, nagyon színes. Ha van lehetőségünk a témát elmozdítani, vagy a hátteret módosítani, akkor figyelhetünk arra is, hogy a témánk és a hátterünk színeiben harmonizáljon.

Egy homogénebb háttér kevésbé lesz zavaró a fotón, mint egy nagyon kusza, nagyon színes. Ha van lehetőségünk a témát elmozdítani, vagy a hátteret módosítani, akkor figyelhetünk arra is, hogy a témánk és a hátterünk színeiben harmonizáljon.

Fotó leckék 2

donate button
bottom of page